Boekenserie: Aandacht en emotionele groei

Boekentip_Serie Aandacht en Emotionele Groei

Filipa Pimenta en Ivone Patrao, Intertaal Kids

Deze serie biedt verhalen met aanwijzingen voor ouders/verzorgers en leerkrachten. Er wordt uitgegaan van de potentie van leerlingen. Stimuleren van kinderen is belangrijk. Elk boekje vertegenwoordigt een ander thema of onderwerp waar kinderen in het dagelijks leven mee te maken krijgen. Niet alleen thuis of op school kunnen ze worden voorgelezen. Ook in de jeugdhulp zijn deze boekjes zeer goed te gebruiken.

De pauw geeft vleugels aan plezier
Dit prentenboek gaat over hoe schermpjes de aandacht van kinderen opslokt. Pauw helpt Tim en Lisa om hun plezier in spelen terug te vinden door ze mee te nemen naar o.a. een boomgaard, museum en concertzaal. Iedereen weet dat het niet goed is om je te laten afleiden door een schermpje. Toch is het aan de orde van de dag. We moeten kinderen leren omgaan met hoe ze hun aandacht geven en aan wat. Daarvoor is het belangrijk dat we het goede voorbeeld geven. De volgende tips worden gegeven in dit boekje: maak gebruik van verveling, zet schermtijd niet in om negatieve emoties te sussen (vond ik echt een eye-opener), zoek naar offline activiteiten en laat je kind daaraan meedoen.

Het magische kussen van Konijn
Dit boek gaat over op tijd naar bed gaan en mooie dromen dromen. Papa leert Thomas hoe dat werkt. Dit boek past mooi bij Slaap. Het gaat naast over goede slaaphygiëne ook over hoe je rust voor jezelf creëert. Voor het volgende worden tips gegeven: bewegen, gapen, balans wel/geen schermtijd, ademhalen en ontspannen en het gebruiken van alle zintuigen.

De kleine ster die van kleur verandert
Dit prentenboek gaat over het onder controle houden van emoties. Kleine Ster wisselt steeds van kleur. De kleur laat zien hoe zij zich voelt. Dit boekje gaat over accepteren en begrijpen van emoties. Emotionele zelfregulatie staat centraal in dit boekje. Dat raakt Emotie en de executieve functies. Een aantal tips voor volwassenen: Maak afspraken over speeltijd, plan speeltijd en creëer routines. Overigens is er ook veel aandacht voor het herkennen en benoemen van emoties en het afstemmen op anderen. Het is belangrijk dat volwassenen het goede voorbeeld geven: ook daar worden tips voor gegeven.

Tobias de beer wil de maan van dichtbij zien
Tobias heeft een droom en die gaat hij achterna: hij wil de maan van dichtbij zien! Dat vraagt om doelgericht doorzettingsvermogen: één van de executieve functies. Tobias denkt dat het dingen niet kan. Zijn moeder zegt hem dat hij door moet zetten. Zelfredzaamheid en aanmoediging staan centraal, maar ook hoe je omgaat met falen.

De grote sprong van Egel Bernardo
Bernardo is anders dan andere egels: zijn stekels lijken op springveren. Lastig voor Bernardo. Hij komt erachter dat hij door zijn stekels heel hoog kan springen. Bernardo leert om te denken, dat hoort bij cognitieve flexibiliteit, één van de executieve functies. De opdrachten achterin het boekje gaan over lichaamsbeeld en eigenwaarde en hoe je dat vergroot. Er zijn fijne tips voor ouders zoals: praattips en aanmoedigtips. Er is ook aandacht voor goed luisteren.

De boekjes zijn vertaald uit het Portugees. Beide auteurs werken in Portugal als klinisch en gezondheidszorgpsychologen.

Interesse in deze boekenserie? Klik hier om de serie bij BOL aan te schaffen. (Dit is een affiliate-link. Wanneer je via deze link iets koopt, verdien ik daar een klein percentage aan.)

Terug naar de boekentips.

Gerelateerde berichten

Perceptie

Verrassende inzichten die je leven voor altijd veranderen. Linda Guijt. VMN media: 2023. Een boek vinden over perceptie, dat is nog niet zo makkelijk. Meestal vind je hier informatie over…

LEES VERDER

Breinhelden

Doordacht werken aan executieve functies. Herrewijn, Monfils, Kerkvliet & Van Tol. Vanaf 2019: Bazalt Groep. Breinhelden is een compleet pakket voor het doordacht werken aan executieve functies. Breinhelden Effi en…

LEES VERDER

Leer je kind kennen

Over ontplooiing, leren, denken en het brein, Jelle Jolles, 2020, Pluim. Jongeren zijn ‘werk in uitvoering’, volgens Jolles. In de kinder- en tienertijd doen zij kennis en ervaringen op. Ze…

LEES VERDER