Communicatiekaarten TOS

communicatiekaarten TOS_boekentip2

Ondersteunen bij het verwoorden van gedachten en behoeften. Bernadette Sanders. Uitgeverij Pica.

De box Communicatiekaarten TOS is er voor onderwijsprofessionals, ambulant begeleiders, coaches en logopedisten en andere professionals die met kinderen werken. Middels de kaarten kun de hulpvraag van kinderen verhelderd worden en leert een leerling de eigen problemen en belemmeringen herkennen en formuleren. De kaarten zijn erop gericht het zelfinzicht te vergroten en het zelfbeeld te verbeteren. Daarnaast staat communicatieve redzaamheid centraal.

De box bestaat uit 28 vaardigheidskaarten, 28 hinderniskaarten, 4 doorvraagkaarten, 2 blanco schalingskaarten en 2 blanco stellingenkaarten. De vaardigheids- en hinderniskaarten zijn tevens ingedeeld in drie categorieën welke middels een symbool worden weergegeven: gedrag, sociaal-emotioneel (hartje), spreken (tekstballon) en school, praktijk en leren (afstudeerhoedje).

De vaardigheidskaarten zijn te herkennen aan de groene rand. Binnen de drie verschillende categorieën beoordelen kinderen op een school van 0 (groen; dat is waar omdat; dit kan ik alleen) tot 10 (rood; dat is niet waar omdat…..; hierbij heb ik hulp nodig) hoe ze verschillende stellingen ervaren. Dit is een VAS-schaal (visueel analoge schaal). De ernstmaat wordt hiermee aangegeven. Een aantal voorbeelden van stellingen zijn:

  • Ik weet dat ik een taalontwikkelingsstoornis (TOS) heb en wat dat voor mij betekent (categorie: gedrag, sociaal-emotioneel);
  • Ik kom makkelijk uit mijn woorden (categorie spreken);
  • Ik kan mij goed concentreren in de les (categorie school, praktijk en leren).

De hinderniskaarten hebben een oranje rand en zijn ook onderverdeeld in de drie categorieën en hebben eenzelfde schaalverdeling en -betekenis. Een aantal voorbeelden van hindernisstellingen zijn:

  • Ik vind het moeilijk om lange teksten te begrijpen en te lezen (categorie school, praktijk en leren);
  • Het frustreert mij als ik niet word begrepen (categorie: gedrag, sociaal-emotioneel);
  • Anderen lachen mij uit om hoe ik praat (categorie: spreken).

De blanco kaarten hebben een gele rand en de doorvraagkaarten een blauwe rand. De volgende doorvragen staan op de kaarten: (1) Welke hulp heb jij nodig? (2) Wat doe jij in deze situatie? (3) Wat heb jij nodig om dit te veranderen? (4) Hoe zou jij willen dat het gaat?. De doorvraagkaarten zijn bedoeld om het gesprek op gang te houden of te verdiepen.

Op www.uitgeverijpica.nl is een overzichtsblad met stelling opgenomen. In de bijgevoegde handleiding staat hoe je de kaarten kunt gebruiken. Er is geen standaard aanpak. Het gesprek bepaalt, en uiteraard ook de leerling en wat er bij hem past. Wel is een voorbeeld gegeven van hoe je de kaarten kunt gebruiken. Ook de betekenis van de verschillende smileys wordt verhelderd.

De handleiding besluit met een aantal belangrijke tips voor een goed gesprek. Zo lees je welke voorwaarden belangrijk zijn, hoe je het gesprek op gang houdt, hoe je kunt visualiseren, hoe je het gesprek met een groep voert en staan er tevens een suggesties voor extra vragen die je kunt stellen. De Waarom-vraag kan beter vermeden worden, de auteur geeft een mooie ombuigsuggestie. De laatste pagina beschrijft belangrijke zaken voor het maken van een stappenplan.

De kaarten zijn ontwikkeld door Bernadette Sanders. We kennen haar van verschillende uitgaven op het gebied van TOS. Een aantal van deze boeken zijn ook op deze website te vinden. Deze kaartenset is een mooie aanvulling op haar werk. Bij elkaar vormen ze een mooi geheel om met TOS in de school aan de slag te gaan.

Er is ook een filmpje beschikbaar over deze box: https://www.youtube.com/watch?v=wmv24soypLg

Interesse in deze kaartenbox? Klik hier om deze aan te schaffen bij Uitgeverij Pica.

Terug naar de boekentips.

Gerelateerde berichten

Omgaan met overweldigende emoties

Werkboek dialectische gedragstherapie. McKya, Wood & Brantley. Hogrefe, 7e druk 2021. Dit werkboek is gebaseerd op de dialectische gedragstherapie. Dit is een therapievorm dit mensen helpt met het omgaan met…

LEES VERDER

Coole Kikker – Het sociale vaardighedenkwartet

Anne Kooijman, Uitgeverij Pica. Oeps! Zelf houd ik niet zo van spelletjes. Maar als ik een spelletje doe dan is het Rummikub, pesten of kwartetten. En dit is een kwartet!…

LEES VERDER

Leven met sensaties

Begrijp je zintuigen, Winnie Dunn, 2013, Pearson Benelux B.V. De auteur van dit boek, Winnie Dunn is al jaren een autoriteit op het gebied van sensorische informatieverwerking. Zij heeft veel…

LEES VERDER