Dubbel coderen

Dubbel coderen

De kracht van woord + beeld in je les. Oliver Caviglioli. Bewerking: Ingrid Bruinen en Lisette van Rossum. Bazalt: 2021.

Eind februari 2024 deelde ik mijn ervaringen op LinkedIn over dit boek. Dit is een uitgebreidere versie van dat review!

Wauw! Wat een goed boek. Ik ben fan! Ik heb een foto van de inhoud toegevoegd. Daar werd ik al blij van. Je kunt het boek in verschillende routes lezen en beweegt je zo door de hoofdstukken WAAROM? WAT? HOE? WELKE? WIE? WANNEER? EN WAAR?
Er worden ontzettend veel tips gegeven hoe je woord en beeld in je les samenvoegt. De grafische organizers vond ik een eye-opener. Als je informatie voor je leerlingen chunkt, leer je hier hoe je dat op verschillende manieren grafisch kunt organiseren. Hetzelfde geldt voor de schema’s en doorloopjes: ook zo fijn. Al lezende besefte ik me dat niet alleen het onderwijs kan profiteren van deze uitgave, maar ook de werkende mens in zijn algemeenheid. Laatst vroeg iemand me hoe ik mijn werk organiseer en plan. Naast werken met kleuren en blokken in mijn agenda heb ik hier allerlei andere handige tips gevonden die ik ook in mijn werk goed kan gebruiken! Dat ga ik diegene dus nog even laten weten! Wat vind ik dan bruikbaar? Bijvoorbeeld werken met overlappende cirkels of een matrix. Er worden ook veel mooie tips gegeven voor hoe je documenten overzichtelijk kunt opmaken. Als een tijdschrift en hoe je dat op papier krijgt en waarbij geldt: less is more. Dit zijn onderdelen van het hoofdstuk HOE, waarin ook nog aandacht is voor ‘dia’s’ (nee niet die je van vroeger misschien nog kent), klassendisplays, iconen, schema’s, sketchnotes, posters, documenten, tekenen en grafisch faciliteren.

De tips passen in de bovenbouw van het PO, in het VO of beroepsonderwijs/universiteit. Het boek is er in principe voor elke les, en voor elke setting! Wil je in de onderbouw van de basisschool hiermee aan de slag, dan denk ik dat je even creatief moet zijn: ik zie zeker mogelijkheden! Het WIE-hoofdstuk besteedt aandacht aan hoe verschillende leraren vormgeven aan hun lessen met dual coding. Experience-based dus, waar de auteur een lans voor breekt. In de inleiding geeft hij aan dat ‘Persoonlijke ervaring wordt vaak afgedaan als anekdotisch bewijs, of erger nog, als onbewust vooroordeel. Maar persoonlijke ervaring kan een waardevolle bron van informatie zijn.’ Vijftien leraren, twaalf onderwijsontwikkelaars, vier psychologen en vier informatie-ontwerpers delen hun ervaringen met de lezer. Daar zijn ook bekende Nederlandse professionals bij.
Met backcoveraanbevelingen van: Paul A. Kirschner, Naomi Smits, Marjolein Klunder en Johan Lievens.

Interesse in dit boek? Klik hier om dit boek bij BOL aan te schaffen. (Dit is een affiliate-link. Wanneer je via deze link iets koopt, verdien ik daar een klein percentage aan.)

Terug naar de boekentips.

Gerelateerde berichten

Focus

Ontwikkel aandacht en concentratie bij jonge kinderen. Johan Eichhorn. Pica, 2023. Dit boek spotte ik op de IB/KC-dag van Instondo in de Pica-kraam op de informatiemarkt. Het onderwerp ‘focus/concentratie/aandacht’ heeft…

LEES VERDER

Van Brokkelbrein naar focus

Praktijkgids voor docenten over aandacht, social media en het brein. Gerjanne Dirksen, Theo Compernolle, Gertie Verreck. Uitgeverij Synaps: tweede druk, 2023. Dit boek is geschreven voor docenten die te maken…

LEES VERDER

Opvoedwijzer Driftbuien & woedeaanvallen

Omgaan met boosheid en frustratie bij kinderen met autisme en ADHD, Jed Baker, Hogrefe, 2009. Wat een topboek is dit!  Ouders en leerkrachten kunnen zich machteloos en onzeker voelen wanneer…

LEES VERDER