Emotieklets

Emotieklets_boekentip

Samen wegwijs in de wereld van emoties. Michal Janssen en Tischa Neve. Gezinnig, 2022.

Een boek om stil te staan bij de emoties van het kind. Het boek is bedoeld voor het kind en de ouder/verzorger/begeleider, om samen te lezen en te kletsen over emoties. Het kind zal leren wat emoties zijn en gaat onderzoeken hoe hij of zij om kan gaan met emoties.  

Het is dan ook fijn dat het kind zelf wordt aangesproken in dit boek, naast de stukjes informatie voor ouders/begeleiders. Het kind wordt op een kindvriendelijke manier aangesproken, waarbij uitgelegd wordt wat de emoties zijn en hoe hij of zij hier mee om kan gaan. Daarnaast zijn er steeds tips opgenomen van een pyscholoog en opvoedkundige, waardoor de ouders/begeleiders wat meer informatie krijgen en concrete tips krijgen over hoe zij het kind kunnen helpen.

Het boek bestaat uit 3 delen.

In deel 1 worden de emoties verkend. Hierin wordt uitgelegd welke emoties er zijn. De boodschap is dat elke emotie er mag zijn en dat je meerdere emoties tegelijkertijd kunt voelen. De emoties worden visueel gemaakt via gekleurde eilanden. De kleuren van de eilanden komen dan ook steeds terug, wanneer over die emotie wordt gesproken. Dit maakt het zeer overzichtelijk. Daarnaast wordt tekst veelal visueel ondersteund, wat helpend kan zijn voor kinderen. De lay-out en visuele beelden ogen aantrekkelijk voor het kind. Maar ook het gebruik van beeldspraak is helpend. Hierdoor krijgt de uitleg meer betekenis voor het kind en de ouder/begeleiders. Voor ouders/begeleiders en kinderen kan het in het dagelijkse leven dan ook fijn zijn om terug te grijpen op de gebruikte beeldspraak uit het boek.

In deel 2 gaat het kind onderzoeken hoe hij of zij op een goede manier om kan gaan met de emoties. Alle emoties worden één voor één afgegaan, waarbij dezelfde kleuren (voor de emoties) worden gebruikt als bij deel 1. De zijkanten van de bladzijdes zijn dan ook in de bijpassende kleur. Hierdoor kun je een bepaalde emotie gemakkelijk terugvinden. Deel 2 bevat allerlei doe-opdrachtjes. De doe-opdrachtjes zijn toegankelijk, concreet en aantrekkelijk voor kinderen. Ook is het fijn dat het lijf erbij betrokken wordt. Hierdoor leren kinderen dat emoties ook via het lijf opgemerkt kunnen worden.

De opbouw per emotie is steeds hetzelfde. Het werkt prettig om steeds dezelfde opbouw te hebben en zo alle emoties op dezelfde manier te onderzoeken. Het kind leert wat hij of zij voelt, wat hij of zij doet bij een bepaalde emotie en hij of zij leert waar, wanneer en waarom je een bepaalde emotie kunt ervaren. Tevens leert het kind wat hij of zij zelf kan doen bij een bepaalde emotie. Maar tegelijkertijd wordt aangegeven dat het kind het niet altijd alleen hoeft te doen, maar dat anderen hen ook kunnen helpen. Door alle emoties langs te gaan, ontstaat er een mooie gebruiksaanwijzing en een hulpplan om met zijn of haar emoties om te gaan.

En het mooie is dat de schrijvers hulpkaarten hebben gemaakt, om een dergelijk hulpplan ook uit te schrijven en/of uit te tekenen. Deze hulpkaarten zijn te vinden in deel 3 van het boek. Er wordt uitgelegd hoe dergelijke hulpkaarten ingezet kunnen worden en waar ze bij kunnen helpen. En het fijne is dat de hulpkaarten online te downloaden zijn. Hierdoor kan het boek hergebruikt worden en hoeft er niet in het boek zelf geschreven te worden.

Verder is het ook fijn om te merken dat de schrijvers zich in het gehele boek richten tot alle verschillende kinderen en dat ze zich realiseren dat er verschillende situaties van toepassing kunnen zijn. Zo leggen ze uit dat het woord ‘ouder’ in het boek gebruikt wordt, maar dat ze hier iemand mee bedoelen die het kind goed kent. Meerdere keren in het boek wordt iets dergelijks uitgelegd, waaruit blijk dat het bedoeld is voor elk kind en elke ouder, pleegouder, stiefouder of andere verzorger of begeleiders. Ook benadrukken ze dat het hulpplan er voor iedereen anders uit kan zien. Wat voor het ene kind werkt, hoeft niet voor het andere kind te werken. Daardoor worden er allerlei verschillende opdrachtjes aangeboden, waarbij het kind kan bekijken wat bij hem of haar past en wat voor hem of haar werkt. Zo kunnen kind en ouder/begeleider eruit halen wat voor hen passend is.

Al met al een fijn en praktisch boek om de emoties te verkennen en te onderzoeken, welke er al bij gepakt kan worden vanaf kleutertijd (In het boek staan richtlijnen met betrekking tot leeftijden). Ze geven concrete informatie, opdrachten en tips, bedoeld voor het kind zelf en voor iemand die het kind goed kent. Dit kan een professional zijn, zoals een leerkracht, pedagogisch medewerken of een therapeut. Maar het kan ook een ouder, pleegouder, stiefouder of andere verzorger of begeleider zijn. Dit boek is een mooi hulpmiddel, om erbij te pakken als je aan de slag wil gaan met emoties.

Interesse in dit boek? Klik hier om het boek te bestellen bij BOL (dit is een affiliate link, als je via deze link iets koopt, ontvang ik daar een klein percentage van).

Terug naar de boekentips.

Deze review is geschreven door Gwenny van Rijn. Zij is orthopedagoog en heeft een eigen praktijk. Ze begeleidt leerlingen in het onderwijs.

Gerelateerde berichten

Leer je kind kennen

Over ontplooiing, leren, denken en het brein, Jelle Jolles, 2020, Pluim. Jongeren zijn ‘werk in uitvoering’, volgens Jolles. In de kinder- en tienertijd doen zij kennis en ervaringen op. Ze…

LEES VERDER

Executieve functies bij kinderen en adolescenten

Een praktische gids voor diagnostiek en interventie, Peg Dawson en Richard Guare, Hogrefe, 2019. Categorie: executieve functies, breinkennis. Voor iedereen die meer wil weten over executieve functies. Dit is dé…

LEES VERDER

Het explosieve kind

Over het begrijpen en opvoeden van snel gefrustreerde, chronisch inflexibele kinderen. Ross W. Green. Uitgeverij Nieuwezijds: 4e, geheel herziene editie, 2023. Bij het lezen van de ondertiteling ging ik aan.…

LEES VERDER