Feedback is fantastisch

Feedback is fantastisch

Een verhaal over omgaan met kritiek en complimenten. Julia Cook, Kelsey de Weerd, Bazalt, 2021

Dit boek gaat over het geven van feedback. Voor kinderen is feedback geven en ontvangen lastig. Zelfs volwassenen kunnen hier nog moeite mee hebben. Feedback is een waardevol instrument; het is belangrijk voor reflecties en andere metacognitieve vaardigheden. Het boek gaat over Max en Max weet soms niet wat hij terug moet zeggen als hij een compliment krijgt. Hij gaat daarvan juist twijfelen. ‘Deed ik het wel goed’, ‘Diegene zegt dat nou wel, maar is anders nooit zo aardig’, enz. En van al dat twijfelen zegt hij precies het verkeerde. Kinderen weten daarom niet zo goed wat ze aan Max hebben. Na een ouder-kindgesprek op school, waarin Max veel complimenten kreeg en ook tips om aan te werken, zien ouders dat Max veel piekert. Ze leren hem om complimenten en feedback als cadeautjes te zien. Het is een kans om te leren en te groeien. Ze leren Max ook wat hij terug kan zeggen. Een antwoordroutine zou je dat kunnen noemen. Ook juf helpt, met een gebaar zodat Max weet wat er van hem verwacht wordt.

Als we kijken naar het executief functioneren dan zie dat er bij Max een beroep wordt gedaan op zijn cognitieve flexibiliteit, emotieregulatie, metacognitie, doelgericht doorzettingsvermogen en responsinhibitie.

Interesse in dit boek? Klik hier om dit boek bij BOL aan te schaffen. (Dit is een affiliate-link. Wanneer je via deze link iets koopt, verdien ik daar een klein percentage aan.)

Er is ook een activiteitengids bij dit boek verkrijgbaar bij BOL. Klik hier om de activiteitengids aan te schaffen.

Terug naar de boekentips.

Gerelateerde berichten

Opvoedwijzer ADD & ADHD

Tips en strategieën voor ouders van kinderen met aandachtsproblemen. Edward Hallowel en Peter Jensen. Hogrefe, 2009. Een positief boek wanneer je het beste in je kind wil bovenhalen! Dit boek…

LEES VERDER

Breinfitness

Een trainingsprogramma bij problemen met aandacht, concentratie, geheugen en uitvoerende functies. Noëlle Kamminga, Boom, 2022. Dit trainingsprogramma is in te zetten bij problemen met aandacht, concentratie, geheugen en uitvoerende functies.…

LEES VERDER

Zelfregulerend leren

Effectiever leren met leerstrategieën. Pieternel Dijkstra, Petra Bunnik en Aimee Greveling. Boom: 2023 (herzien in 2021). Het boek bestaat uit een inleidend deel waarin uitgelegd wordt wat leerstrategieën er zijn,…

LEES VERDER