Focus

Focus_boekentip

Ontwikkel aandacht en concentratie bij jonge kinderen. Johan Eichhorn. Pica, 2023.

Dit boek spotte ik op de IB/KC-dag van Instondo in de Pica-kraam op de informatiemarkt. Het onderwerp ‘focus/concentratie/aandacht’ heeft mijn interesse. Ik was dus erg benieuwd! Ik ben erg enthousiast. De inhoud van het boek is als volgt:

  • Aandacht en concentratie
  • De ontwikkeling van de aandacht
  • Innerlijke rust bereiken
  • Leren kijken, luisteren en (be)grijpen, thuis en in de opvang
  • Oefenen in kijken en luisteren op school
  • Leren kijken en luisteren op school

Eichhorn staat in zijn boek stil bij verschillende soorten en vormen van concentratie (vrijwillige en gedwongen concentratie, maar o.a. ook globale concentratie en detailgerichte, volgehouden concentratie). Hij legt het verschil tussen aandacht en concentratie uit. De voorbeelden die hij gebruikt zijn verhelderend en voor leraren ook herkenbaar. De mate van afleiding is ook van belang. De auteur besteed ook aandacht aan interne en externe afleiding. Goed leren kijken en luisteren begint met waarnemen: daarom besteedt Eichhorn aandacht aan de zintuigen en hoe rust wordt ervaren. Rust is een belangrijk thema in dit boek. Middels structuur, planning, eenvoudige techniekjes of meditatie kan zelfzorg verwezenlijkt worden. Ook is er veel aandacht voor het jonge kind en zijn spel en wat je kunt doen op het gebied van spelstimulering.

Het fijne van dit boek is dat ook de voorschoolse periode is meegenomen. In die zin is dit boek zeer waardevol voor ouders, professionals in de kinderopvang of peuterspeelzaal en kleuterleraren. Spel en spelen van jonge kinderen is belangrijk voor de ontwikkeling van de aandacht en concentratie en dat wordt in dit boek meegenomen. In het boek wordt aandacht besteed aan kijken, luisteren en doen.

Handig en praktisch: een observatielijst, verschillende activiteiten beschreven om gericht te leren kijken, oefeningen en spelletjes voor de ademhaling, geleide spelbeschrijvingen, concentratiemotieven, spelletjes m.b.t. de zintuigen en activiteitenoverzichten op leeftijd. Er wordt tevens stilgestaan bij de inrichting van de speel- en leeromgeving en een actieve invoelende rol van ouders en opvoeders.

De auteur heeft een pedagogische insteek. Ook in de bronnenlijst is dat terug te zien. Ik herken namen en titels uit mijn eigen Pabo-tijd. Tegenwoordig worden aandacht en concentratie vooral uit neuropsychologisch oogpunt beschreven. Dit boek is een welkome andere invalshoek wat mij betreft.

In het boek zie je illustraties terug in de bekende Pica-stijl. Elk hoofdstuk eindigt met een korte terugblik en vooruitblik. Daar houd ik van!

Interesse in dit boek? Klik hier om het boek bij BOL aan te schaffen. (Dit is een affiliate-link. Wanneer je via deze link iets koopt, verdien ik daar een klein percentage aan.)

Terug naar de boekentips.

Gerelateerde berichten

Mijn kind heeft DCD

Gids voor ouders, leerkrachten en hulpverleners. Kaat Dewitte & Griet Dewitte. Uitgeverij Lannoo, derde druk 2024 Als orthopedagoog binnen het basisonderwijs komen er zo af en toe vragen naar mij…

LEES VERDER

Denk goed, voel je beter

Werkboek cognitieve gedragstherapie voor adolescenten en jongvolwassenen. Paul Stallard. Uitgeverij Nieuwezijds: 2020. Dit praktische werkboek is de opvolger van het werkboek Denk goed-voel je goed. “Denk goed, voel je beter”…

LEES VERDER

Overprikkeling voorkomen

Vaardigheden en technieken voor (jong) volwassenen met autisme (ASS) en/of ADHD. Barbara de Leeuw. SWP: 8e ongewijzigde druk. Dit boek is een hulpmiddel voor (jong) volwassenen die overprikkeling en/of onderprikkeling…

LEES VERDER