Jij bent je brein
Alles wat je wilt weten over je hersenen. Dick Swaab en Jan Paul Schutten, Pluim, 2023.
We kennen Swaab van zijn twee boeken over het brein die hij voor volwassenen schreef. Van Wij zijn ons brein en Ons creatieve brein zijn ook reviews te vinden op deze website. Jij bent je brein schreef Swaab samen met Schutten, bekend van meerdere kinderboeken, voor kinderen en jongeren. Dat doen zij op grappige wijze, e-mailend met Jelle en Ionica, twee kinderen die Swaab allerlei vragen stellen. Via de e-mail stellen zij een vraag. En zij krijgen antwoord. Door deze opzet zijn het steeds kleine stukjes breininfo die met de jeugdige lezer gedeeld wordt. Dit biedt ook ruimte voor het onderwijs: de kleine stukjes lezen makkelijk voor.
De vragen van Jelle en Ionica leren de lezer meer over hoe het brein werkt, hoe het geheugen werkt, wat het verschil is tussen jongens en meisjes, hoe het zit met geloof en met de dood. Jelle en Ionica vragen Swaab het hemd van het lijf:
Maar hoe maak ik die nieuwe verbindingen in mijn hoofd dan?
Is er dan niets anders dat helpt om sneller te leren?
Maar hoe weet ons brein nou welke informatie het wel en niet moet opslaan? Of waar het bepaalde informatie moet bewaren? Zijn er dingen die we altijd onthouden en dus niet meer kunnen vergeten?
Wat is het voordeel dan (van godsdienst)?
Je hebt een stem in je hoofd waarmee je denkt, toch?
Jelle en Ionica krijgen antwoord op al hun vragen. Zo vertellen ze niet alleen heel veel, ze nemen ook misverstanden weg. Swaab en Schutten gaan ook in op verslavingen, homoseksualiteit, criminaliteit en genezing van het brein. Tussen de e-mails door leggen de auteurs op een toegankelijke wijze uit hoe dingen werken. Ook opmerkelijke casussen komen aan bod. Het geheel wordt ondersteund met foto’s. Dat vind ik echt waardevolle toevoegingen. Daarmee wordt de e-mailstroom ook fijn doorbroken. Ik vind het boek een absolute aanrader. Overigens vind ik het niet alleen voor kinderen en jongeren geschikt. Ook volwassenen, vooral diegenen die niet van dikke boeken houden, kunnen hiermee meer leren over het brein.
Verwerkingssuggesties voor het onderwijs:
- Na het voorlezen van het eerste hoofdstuk kun je de leerlingen laten vragen om zelf vragen te bedenken. Vanuit de vraag van de leerlingen kun je kijken of deze vragen beantwoord worden in het boek. Zo lijkt het of zij e-mailen met professor doctor Swaab. Dat moet je wellicht even de juiste richting op kneden. Daarvoor is de inhoudsopgave geschikt. Als je de hoofdstukindeling als onderwerpen op het digibord toont, kunnen leerlingen wat doelgerichter vragen stellen.
- Werk ‘De man die altijd 30 bleef’ en ‘de man die dacht dat het hoofd van zijn vrouw een hoed was’ uit tot een toneelstukje. Of laat de leerlingen het tekenen en er informatie naast schrijven.
- Besteed aandacht aan het brein als thema en maak een Brein Bibliotheek in de klas.
Verwerkingssuggesties voor de behandelsetting/hulpverlening:
- Zet (delen van) dit boek in als onderdeel van psycho-educatie. Selecteer passende passages.
- In ouderondersteuning is dit boek een goede aanrader voor thuis. Of haal er passages uit, bijvoorbeeld over meeroken, hoe verslavingen werken, etc.
Interesse in dit boek? Klik hier om het bij BOL te bestellen. (Dit is een affiliatelink, als je via deze link besteld, ontvang ik daar een klein percentage van).
Gerelateerde berichten
Een vulkaan in mijn buik
Kinderen leren omgaan met woede – Een praktische gids voor ouders, hulpverleners en leerkrachten. Warwick Pudney & Eliane Whithouse. Uitgeverij Nieuwezijds, 2012. Ben je het weigergedrag van je kinderen zat?…
LEES VERDERHet explosieve kind
Over het begrijpen en opvoeden van snel gefrustreerde, chronisch inflexibele kinderen. Ross W. Green. Uitgeverij Nieuwezijds: 4e, geheel herziene editie, 2023. Bij het lezen van de ondertiteling ging ik aan.…
LEES VERDERBeter slapen doe je zo
Arentina Drenth, Josselin Bijl. Altamira, 2024. Nu heb ik er zelf niet zo vaak last van; moeite met slapen. Ik slaap meestal snel in en behalve dat ik soms tussendoor…
LEES VERDER