Opvoedwijzer ADD & ADHD

Opvoedwijzer ADD&ADHD

Tips en strategieën voor ouders van kinderen met aandachtsproblemen. Edward Hallowel en Peter Jensen. Hogrefe, 2009.

Een positief boek wanneer je het beste in je kind wil bovenhalen! Dit boek geeft opvoeders handzame inzichten en praktische ideeën om tegenover de negatieve aspecten van AD(H)D-gedrag juist sterke kanten en een positieve benadering te zetten. Het boek is vooral geschreven voor ouders, maar de zienswijze kan leerkrachten en orthopedagogen/psychologen helpen om ‘anders’ naar deze kinderen te kijken.

In de eerste twee hoofdstukken benaderen de schrijvers het belangrijkste werktuig dat je kunt gebruiken om de krachten van je kind naar boven te halen, namelijk liefde. Ze beschrijven het belang van liefde voor de ontwikkeling van een kind en dat het een uitdaging kan zijn om liefde te tonen aan een kind met AD(H)D vanwege worstelingen die ze dagelijks tegenkomen. Daarna beschrijven ze waarom liefde en het zien van de sterke kanten van een kind de basis is voor het model dat ze in het boek hanteren.

De basis om liefde te uiten en het ontwikkelen van een op sterke punten gebaseerde aanpak is empathie. Je moet je als ouder kunnen inleven hoe het is om een kind met AD(H)d te zijn. Daarnaast is het belangrijk om de juiste deskundige hulp te raadplegen als je kind het moeilijk heeft en ook het kind zelf te bevragen.

Hoofdstuk 5 t/m 9 worden handvatten en het Kolbe-model beschreven om de positieve kijk en aanpak handen en voeten te geven. Een van de ideeën daarbij is het toepassen van gespiegelde eigenschappen; in plaats van te kijken en te spreken vanuit het medisch model naar de aspecten van het gedrag (zoals snel afgeleid, impulsief en vergeetachtig) kan je spreken vanuit een meer neutrale en positieve benadering daarvan (nieuwsgierig, creatief en gaat volledig op in wat hij doet). Dit helpt om deze sterke kanten van de kinderen te zien en te gebruiken. Bovendien helpt het je kind om positief naar zichzelf te blijven kijken. Het Kolbe-model geeft je inzicht in de natuurlijke conatieve talenten van je kind; de intuïtieve manieren waarop je problemen creatief oplost en beslissingen neemt. Door te weten wat je conatieve talenten zijn, weet je ook hoe je kunt handelen in moeilijke situaties. Bijvoorbeeld in plaats van een woedeaanval te krijgen (wat de primitieve strategie is die het kind zou inzetten), kun je andere strategieën leren en oefenen. In hoofdstuk 10 wordt een voorbeeld gegeven van dit model in de praktijk aan de hand van gevalsbeschrijvingen.

In hoofdstuk 11 en 12 wordt beschreven op welke manier ouders de school kunnen benaderen en leerkrachten kunnen enthousiasmeren voor de denkwijze uit het boek en staat er kort een samenvatting van de aanpak voor leerkrachten beschreven. Het geeft een handig overzicht om met de leerkrachten te delen.

Het laatste hoofdstuk richten zich op de diagnosticus; het biedt een kort overzicht van de manier om AD(H)D te diagnosticeren en wat vanuit de (op sterke kanten gebaseerde) zienswijze moet worden op genomen in het behandelplan.

Interesse in dit boek? Klik hier om het bij BOL aan te schaffen (dit is een affiliatielink, als je via deze link iets koopt ontvang ik daar een klein percentage van)

Terug naar de boekentips.

Deze review is geschreven door Judith de Vries. Zij is orthopedagoog generalist en werkzaam bij een schoolbestuur. Zij heeft PABO gedaan en adviseert in haar werk leraren en ouders. Ze is tevens supervisor NVO en NIP.

Gerelateerde berichten

Zelfregulerend leren Hoe? Zo!

Voor elke leersituatie, in elk vak en met elke leerling / Gids voor leraren. Jeltsen Peeters. Lannoo Campus: 4e druk, 2023. Zelfregulerend leren en EF dat is toch wat anders?…

LEES VERDER

De taalontwikkeling van het kind

Prof. dr. A.M. Schaerlaekens, Noordhoff: 2021, 3e druk. In het boek “De taalontwikkeling van het kind” neemt de auteur je mee in de wereld van taal. Het boek beoogt een…

LEES VERDER

Opvoedwijzer Driftbuien & woedeaanvallen

Omgaan met boosheid en frustratie bij kinderen met autisme en ADHD, Jed Baker, Hogrefe, 2009. Wat een topboek is dit!  Ouders en leerkrachten kunnen zich machteloos en onzeker voelen wanneer…

LEES VERDER