Opvoedwijzer Driftbuien & woedeaanvallen

Omgaan met boosheid en frustratie bij kinderen met autisme en ADHD, Jed Baker, Hogrefe, 2009.
Wat een topboek is dit! Ouders en leerkrachten kunnen zich machteloos en onzeker voelen wanneer hun kind regelmatig een ernstige driftbui heeft. Voor opvoeders is het niet altijd makkelijk om goed met deze woedeaanvallen om te gaan en ook voor de kinderen zelf zijn dit ook geen fijne momenten. Wat kan ik als opvoeder doen? Wat heeft deze plotselinge heftige emotie veroorzaakt en hoe kan ik nu het beste reageren? Hoe voorkom ik dit in een nieuwe situatie? Dit goed leesbare boek geeft een antwoord op deze vragen en de schrijver doet dit aan de hand van een gedegen model en veel praktische voorbeelden en adviezen.
Het boek is verdeeld in drie delen. Het eerste deel richt zich op ‘het probleem’. De schrijver legt uit wat er onder een woedeaanval wordt verstaan, problemen die de kans op woedeaanvallen vergroten en de machtsstrijd die er kan ontstaan. Ook wordt het vierstappenmodel, wat de basis is van de aanpak, uitgelegd:
- Stap 1: je kind accepteren en waarderen
- Stap 2: zorgen dat een woedeaanval niet uit de hand loopt
- Stap 3: begrijpen waarom een woedeaanval steeds weer optreedt
- Stap 4: plannen ontwikkelen om woedeaanvallen te voorkomen
In deel 2, ‘de oplossing’, worden deze stappen verder uitgelegd aan de hand van veel praktische situaties en situatiebeschrijvingen en geeft de schrijver duidelijke adviezen. Dit geeft jou als opvoeders de basis èn kennis om je kind beter te begrijpen en je handelen te verbeteren, zodat de frequentie en intensiteit van de aanvallen kunnen afnemen.
Het laatste deel richt zich op het maken van ‘plannen voor de vier typen situaties waarin woedeaanvallen optreden’. Elk hoofdstuk gaat in op situaties die voor het kind ingewikkeld kunnen zijn en daarmee een trigger voor escalaties kunnen geven, namelijk:
- Eisen: probleemgedrag wordt vaak uitgelokt wanneer kinderen een moeilijke of onplezierige taak moet doen (zoals huiswerk, eten van bepaald voedsel, aankleden, opruimen of een nieuwe sociale situatie).
- Wachten: kinderen kunnen moeite hebben om op iets te moeten wachten wat ze willen, te moeten stoppen met een leuke bezigheid of een ‘nee’ antwoord te accepteren.
- Bedreigingen voor het zelfbeeld: woedeaanvallen treden vaak op wanneer kinderen denken dat moeilijke situaties voortkomen uit hun persoonlijke tekortkomingen.
- Onvervulde behoeften aan aandacht: veel woedeaanvallen treden op als een kind niet de gewenste aandacht krijgt van de ander (zoals als een kind wil spelen, maar de ander niet, als er concurrentie is om de ouderlijke aandacht en bedtijd)
De schrijver van het boek is een Amerikaanse klinisch psycholoog, hij heeft veel ervaring opgedaan in het werken met kinderen met autisme en kinderen met communicatieproblemen. Het hele boek is makkelijk leesbaar en bevat praktische voorbeelden en checklists. Wat ook erg handig is dat elk hoofdstuk eindigt met een overzichtelijke samenvatting. Het hele boek geeft je een routekaart voor het maken van preventieplannen. Ik prijs het boek daarom zeker aan voor ouders, opvoeders en leerkrachten die te maken hebben met deze groep explosieve kinderen. Het kan de dagelijkse praktijk van zowel de volwassenen als de kinderen een stuk meer ontspannen maken.
Interesse in dit boek? Klik hier om het bij BOL aan te schaffen (dit is een affiliatelink, als jij via deze link iets koopt ontvang ik daar een klein percentage van).
Deze review is geschreven door Judith de Vries. Zij is orthopedagoog generalist en werkzaam bij een schoolbestuur. Zij heeft PABO gedaan en adviseert in haar werk leraren en ouders. Ze is tevens supervisor NVO en NIP.

Gerelateerde berichten
Taalontwikkelingsstoornissen (BAO en SBO)
In het basisonderwijs en het speciaal basisonderwijs. Signaleren, praktische handelingsadviezen en tips. Bernadette Sanders. Lannoo Campus: 2023. Dit boek schreef Sanders specifiek voor de onderwijssetting. Ze staat stil bij wat…
LEES VERDEREen vulkaan in mijn buik
Kinderen leren omgaan met woede – Een praktische gids voor ouders, hulpverleners en leerkrachten. Warwick Pudney & Eliane Whithouse. Uitgeverij Nieuwezijds, 2012. Ben je het weigergedrag van je kinderen zat?…
LEES VERDERZelfregulerend leren
Effectiever leren met leerstrategieën. Pieternel Dijkstra, Petra Bunnik en Aimee Greveling. Boom: 2023 (herzien in 2021). Het boek bestaat uit een inleidend deel waarin uitgelegd wordt wat leerstrategieën er zijn,…
LEES VERDER