Overprikkeling voorkomen

Overprikkeling voorkomen _boekentip

Vaardigheden en technieken voor (jong) volwassenen met autisme (ASS) en/of ADHD. Barbara de Leeuw. SWP: 8e ongewijzigde druk.

Dit boek is een hulpmiddel voor (jong) volwassenen die overprikkeling en/of onderprikkeling ervaren en dit graag willen voorkomen.

Het boek bestaat uit 7 delen:

  • Een theoretisch deel over overprikkeling
  • Een praktisch deel: een werkboek
  • Een deel dat gaat over de omgeving en hoe je daarmee om kunt gaan (met veel tips, adviezen en oefeningen)
  • Een vierde deel omvat de bijlagen bij de oefeningen

Later zijn er 3 delen toegevoegd over onderprikkeling:

  • Een theoretische deel over onderprikkeling
  • Een praktisch deel: een werkboek
  • Een bijlage

De indeling is even wennen misschien, maar afhankelijk van waar je op instapt (overprikkeling óf onderprikkeling) heb je wat je nodig hebt wel handig bij elkaar.

In het theoretisch deel wordt de stand van zaken in de literatuur geschetst. Belangrijke begrippen worden toegelicht en middels oefeningen verduidelijkt. Het voorkomen van overprikkeling gebeurt volgens de methodiek aan de hand van 3 begrippen: signaleren, herkennen, doen! Om overprikkeling te voorkomen daagt De Leeuw de lezer uit tot motivatie, geduld en lef. Het formuleren van doelen staat centraal. Er is aandacht voor de signalen en verschillende soorten emoties die handig zijn weergegeven in een tabel met aanvullende nuances. Zo zijn de nuances voor angst: bang, angstig, bevreesd, vrees, doodsbenauwd, onzeker etc. De hoofdstukken zijn doordrenkt van (invul)oefeningen. Als lezer ga je direct aan de slag. Uiteraard moet dat wel in je zitten. Niet voor niets beveelt De Leeuw aan de bijbehorende training te volgen. Niet als must, maar als extra verdieping en natuurlijk ook als stok achter de deur. Ik vind dit boek geschikt voor (jong)volwassenen die aan het begin staan van hun zoektocht naar hoe ze voor zichzelf over-/ onderprikkeling kunnen voorkomen. De oefeningen zijn vrij eenvoudig, daardoor goed praktisch uitvoerbaar, juist als je het als zelfhulpboek inzet. Wie meer verdieping zoekt zal de training moeten volgen of verder moeten zoeken.

Er wordt stilgestaan bij het herkennen: van inzicht tot uitzicht komen. Het maken van een doordachte weekplanning staat centraal in het DOEN-hoofdstuk van het boek. Vanuit het stress-schema, waarbij je in kaart brengt wat voor stress zorgt en in welke mate, maak je een weekplanning. Aan de hand van verschillende voorbeelden lees je hoe je voor jezelf zo’n planning kunt maken.

De delen voor onderprikkeling zijn vergelijkbaar opgezet als de delen voor overprikkeling. Middels een korte omschrijving van de stand van zaken in de theorie word je als lezer ingeleid in een aantal belangrijke theoretische feiten. Alhoewel de auteur over- en onderprikkeling van elkaar scheidt, geeft ze aan dat men kan fluctueren. De auteur biedt een lijst met mogelijke interventies die voortkomen uit interviews. Deze interventies zijn experience-based en niet evidence-based. Goed om daarbij stil te staan.

Het boek is in 2017 uitgebreid met hoofdstukken over onderprikkeling. Alhoewel het boek zeer bruikbaar is, is mijn enige punt van kritiek dat we inmiddels al weer meer weten. De bronnen zijn ouder. Desalniettemin een goed bruikbaar boek waarvan ik uitkijk naar een herziene versie. Ik hoop dan ook dat de bijlagen downloadbaar zijn.

Interesse in dit boek? Klik hier om het boek bij BOL aan te schaffen. (Dit is een affiliate-link. Wanneer je via deze link iets koopt, verdien ik daar een klein percentage aan.)

Terug naar de boekentips.

Gerelateerde berichten

Groeien in executieve functies. Hoe? Zo!

De basis voor zelfsturing en leren leren. Praktijkboek voor het basisonderwijs. Catharine Malfait, Lannoo Campus, 2020. In dit boek wordt inzicht gegeven in de verschillende executieve functies. Daarnaast worden er…

LEES VERDER

Breinfitness

Een trainingsprogramma bij problemen met aandacht, concentratie, geheugen en uitvoerende functies. Noëlle Kamminga, Boom, 2022. Dit trainingsprogramma is in te zetten bij problemen met aandacht, concentratie, geheugen en uitvoerende functies.…

LEES VERDER

Zelfregulerend leren Hoe? Zo!

Voor elke leersituatie, in elk vak en met elke leerling / Gids voor leraren. Jeltsen Peeters. Lannoo Campus: 4e druk, 2023. Zelfregulerend leren en EF dat is toch wat anders?…

LEES VERDER